x
+48 607 520 806 PN-PT 09:00-16:00
sklep@zielarniaklasztorna.pl odpowiedź w 24h
konto
koszyk

Witamina D3 – suplementacja, gdy brakuje słońca

Organizm ludzki potrafi wytwarzać witaminę D, jednak dzieje się to tylko po wystawieniu sporej części ciała na działanie promieni słonecznych. Przez zdecydowaną większość czasu nie jest to możliwe, jednak dobra wiadomość jest taka, że aby uniknąć niedoborów, wystarczy wspomagać się odpowiednimi suplementami czy spożywać określone pokarmy. Dlaczego warto dbać o odpowiedni poziom witaminy D3?

  witamina d3

Działanie witaminy D3

Pomimo swojej nazwy witamina D nie jest właściwie witaminą, a prohormonem, czyli prekursorem hormonów, takich jak np. kalcytriol. Ma ona jednak wiele czynnych metabolitów, a to sprawia, że jej działanie dotyczy sporej ilości narządów i funkcji organizmu. Między innymi z tego powodu uznaje się witaminę D3 za niezbędną. Dodatkowo jest ona  konieczna do:

  • utrzymania zdrowych kości i zębów,
  • wspierania zdrowia układu odpornościowego i nerwowego,
  • prawidłowego działania mózgu i serca,
  • regulowania poziomu insuliny i wspomagania leczenia cukrzycy,
  • promowania czynności płuc i zdrowia układu krążenia,
  • zmniejszenia aktywności genów zaangażowanych w rozwój nowotworów.

Najważniejszym zadaniem witaminy D3 jest ułatwianie wchłaniania wapnia w jelitach i utrzymywanie odpowiedniego jego stężenia w surowicy. Umożliwia to prawidłową mineralizację kości i zapobiega licznym chorobom układu kostnego. Bez wystarczającej ilości witaminy D szkielet może stać się cienki, kruchy lub zniekształcony, co prowadzi do krzywicy u dzieci lub osteomalacji u dorosłych. Wraz z wapniem witamina D pomaga również chronić osoby starsze przed osteoporozą.

Witamina D pełni w organizmie inne role, w tym odpowiada za zmniejszanie stanu zapalnego, a także modulowanie takich procesów, jak wzrost komórek, funkcje nerwowo-mięśniowe i odpornościowe oraz metabolizm glukozy.

 

Zapotrzebowanie na witaminę D

To, ile witaminy D3 powinno się przyjmować, zależy od wielu czynników, do których zalicza się m.in.:

  • wiek,
  • płeć,
  • obecny stan zdrowia,
  • przyjmowane leki,
  • przebyte choroby.

Jeśli nie ma się pewności co do tego, po jakie suplementy powinno się sięgnąć, warto skonsultować to z lekarzem. Inne zapotrzebowanie będzie mieć osoba z zaawansowaną osteoporozą, inne kobieta w ciąży.

Warto pamiętać, że spożycie witaminy D3 można mierzyć w mikrogramach (mcg) lub jednostkach międzynarodowych (IU). Jeden mcg witaminy D to 40 IU.

Wg najnowszych danych, zapotrzebowanie na witaminę D3 w poszczególnych okresach życia prezentuje się następująco:

  • Niemowlęta w wieku 0-12 miesięcy: 400-600 IU (10 mcg);
  • Dzieci w wieku 1-18 lat: 800-2000 (w okresie zimowym) IU (15 mcg);
  • Dorośli do 70 lat: 1000-2000 (w okresie zimowym) IU (15 mcg);
  • Dorośli powyżej 70 lat: 2000-4000 IU (20 mcg);
  • Kobiety w ciąży lub karmiące: 2000 IU (15 mcg);

Rozsądna ekspozycja na słońce (gdy około 20% ciała jest okryte) przez 5-10 minut, 2-3 razy w tygodniu, pozwala większości ludzi wytworzyć wystarczającą ilość witaminy D. Jednak trzeba pamiętać o tym, że rozkłada się ona dość szybko, co oznacza, że ​​jej „zapasy” na pewno nie wystarczą na zimniejsze i ciemniejsze pory roku.

 

Dlaczego warto suplementować witaminę D3?

Witamina D3 bierze udział w licznych procesach zachodzących w organizmie i jest konieczna dla zdrowego oraz komfortowego życia. Suplementy z witaminą D o odpowiedniej dawce mogą nieść ze sobą sporo korzyści, a do najważniejszych z nich zalicza się:

 

Mocne kości

Witamina D3 odgrywa znaczącą rolę w regulacji wapnia i utrzymania poziomu fosforu we krwi. Czynniki te są niezbędne do promowania zdrowych kości. Niedobór witaminy D u dzieci powoduje krzywicę, która z powodu zmiękczenia kości może prowadzić do nieodwracalnych lub trudnych do wyleczenia zmian w postawie.

 

Zmniejszone ryzyko grypy i innych chorób wirusowych

W przeglądzie badań z 2018 r. pojawiły się testy, które mogą sugerować, że witamina D3 ma działanie ochronne przed wirusem grypy. Dzieje się tak z powodu wspierania i mobilizowania układu odpornościowego przez tę witaminę.

 

Prawidłowy rozwój niemowląt

Niedobór witaminy D ma związek z wysokim ciśnieniem krwi u dzieci. Jedno z badań z 2018 r. wykazało możliwy związek między niskim poziomem witaminy D a sztywnością ścian tętnic u dzieci.

 

Zdrowa ciąża

W badaniu z 2019 roku zauważono, że kobiety w ciąży z niedoborem witaminy D mogą mieć większe ryzyko rozwoju stanu przedrzucawkowego i porodu przedwczesnego. Lekarze uważają, że brak witaminy D3 wiąże się z cukrzycą ciążową i bakteryjnym zapaleniem pochwy u kobiet w ciąży.

Stosowanie suplementów z witaminą D3 powinno być normą w okresie jesienno-zimowym. Na rynku dostępnych jest wiele produktów (zakraplacze, tabletki, kapsułki) o różnym stężeniu, dlatego łatwo jest zdecydować się na takie, które będą idealnie dopasowane do potrzeb.

Pozostając na stronie, zgadzasz się na użycie plików cookies. Szczególy

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close